Decimarea reţelei de tramvai a Galaţiului


Nu mai este un secret pentru nimeni, faptul că în România se urmăreşte distrugerea transportului electric, mai accentuat la tramvaie decât la troleibuze. Motivele ridicate de autorităţi sunt costul mare al întreţinerii, surpările, vibraţiile, zgomotul sau faptul că tramvaiul deranjează traficul… Motive absurde după părerea mea. Acum 20 de ani, în România erau tramvaie în următoarele oraşe: Bucureşti, Galaţi, Iaşi, Constanţa, Ploieşti, Timişoara, Sibiu, Reşiţa, Oradea, Cluj, Arad, Brăila, Botoşani, Craiova şi Braşov. Pe scurt, cele mai mari 15 oraşe ale României, aveau transport electric cu tramvaie. Astăzi, Reşiţa (2012), Constanţa ( 2008), Sibiul (1970) şi Braşovul (2006) au renunţat la tramvaie, iar pe ducă a fost şi cel din Ploieşti (planificat pentru perioada 2009 – 2014), care totuşi, pe ultima sută de metri a fost înscris în programul de reabilitare totală. Singurele oraşe în care reţeaua de tramvai s-a mărit după căderea comunismului sunt Aradul (care are cea mai mare reţea de tramvaie din provincie), Timişoara (locul 2 în provincie) şi  Botoşaniul.

Oraşe care încă mai au tramvaie greu încercate….

Oraşele care au pierdut linii de tramvai din reţea dealungul istoriei sunt Galaţi, Ploieşti, Bucureşti, Sibiu şi Oradea. La Cluj şi Craiova mai există doar o singură linie de tramvai, împărţită în 3 trasee. La Ploieşti se mai circulă pe doar 2 linii împărţite în 2 trasee. Galaţiul totuşi, este un oraş aparte care a avut o mare reţea de tramvaie din 1900 până prin 1993 când a început declinul. Astăzi, oraşul a pierdut aproape 50% din reţeaua de tramvai din maxima dezvoltare, adică liniile de pe părţi ale Bd. Traian, Bd. Coşbuc, Bd. Tecuci (a fost mutată pe Bd. Basarabiei), ş.a.m.d.

Cu tramvaiul prin pădure…

Sunt şi oraşe care au sau au avut tramvaie care circulau prin câmp ori prin pădure pe următoarele trasee: Brăila-Lacul Sărat, Craiova-Işalniţa, Arad-Ghioroc, Sibiu-Răşinari. Tramvaie care nu sunt valorificate din punct de vedere turistic şi care riscă desfiinţarea totală. Cel din Sibiu deja este mutat în Răşinari.

Galaţiul se întoarce la lungimea reţelei din anii 60….

Dacă ne uităm atent la reţelele de mai jos (prima fiind din anul 1968, desenată de Sergiu Gabriel Onofrei şi a 3-a din prezent, desenată de mine) vom vedea destule asemănări…. mai ales la lungime şi la numărul de trasee care circulau în comunism şi astăzi. A 2-a hartă reprezintă încrucişările între ecartamentul de 1000 mm şi ecartamentul actual de 1445 mm.

În 1968 aveam traseele:

1: Piaţa I.C. Frimu – Piaţa 30 Decembrie – Bariera Traian

2: Str. Scânteii – Piaţa 30 Decembrie – Gara C.F.R.  Călători

3: Piaţa I.C. Frimu – Piaţa 30 Decembrie – Bariera Traian (la fel ca 1)

4: Piaţa 30 Decembrie – Cimitirul Eternitatea – Bariera Traian

În 2013 avem traseele de călători plus convenţie:

1: Depozit – C.S.G.

3: Micro 19 – C.S.G.

5: Micro 19 – Bazinul Nou

6: Piaţa Centrală – C.S.G.

6b: Bazinul Nou – C.S.G.

7: Micro 19 – Piaţa Centrală

8: Piaţa Centrală – Bazinul Nou

39: Micro 19 – Cimitirul Ştefan cel Mare

40: Micro 19 – Depozit

42: Depozit – Bazinul Nou

43: Stadion Oţelul – C.S.G.

44: Piaţa Centrală – Depozit

46: Piaţa Aurel Vlaicu – C.S.G.

13 tramvaie dintre care 1, 3, 5, 6, 6b, 40, 43, 46 circulă cu regim de convenţie sau ocazional, astfel că traseele regulate pentru călători rămân 7, 8, 39 şi 44. Aşasadar şi prin urmare nicio diferenţă între 1968 şi 2013! Măcar atunci erau mai puţine cartiere şi mai puţini oameni….

galati - Copy

Porţiunea de pe Str. Anghel Saligny cuprinsă între Bd. Siderurgiştilor şi Piaţa Aurel Vlaicu precum şi porţiunea de pe Str. Gării + Mihai Bravu propuse pentru scoatere anul acesta sau anul viitor!!!

De pe bursa zvonurilor, aflăm că iluminaţii noştri consilieri, cu primarul în frunte doresc să scoată toate „cioturile” care în opinia lor nu mai prezintă folos pentru cetăţeni. Să începem cu bucata de pe Saligny pe unde trec dus-întors traseele 5 şi 7. Scoaterea acestor linii, care e drept, sunt prost amplasate pe marginea carosabilului şi care trebuiesc reabilitate, nu scoase, ar forţa aceste 2 trasee să ocolească la tur pe ruta Piaţa Energiei – Str. Tecuci – Piaţa Vlaicu – … şi la retur pe ruta Piaţa Energiei – Viaduct – Piaţa Energiei – …. ori pe ruta Str. Tecuci – Maşniţă – Piaţa General Berthelot – Maşniţă – Piaţa Energiei – …. Asta ar însemna trasee ineficiente care ar atrage după sine suplimentarea vagoanelor ce ar trebui să deservească aceste 2 trasee. Cât despre tramvaiul din gară ce are o încărcătură istorică de peste 1 secol, s-ar elimina total traseele 36 şi 37, care erau pline de călători şi care făceau legătura între gară şi micro 19 respectiv Depozit. Momentan 36 este deservit de 2 autobute supraaglomerate şi 37 este trecut ca traseu licenţiat dar nu are grafic şi nici vagoane.

În trecut, o mulţime de trasee regulate, astăzi doar 4:

Aflăm de la Sergiu Gabriel Onofrei că în trecut Galaţiul avea cele mai multe trasee de tramvai din provincie şi anume (traseele au fost publicate pe site-ul tramclub.org):

1 COMAT – P-ta Energiei – C.S.G (Combinat Siderurgic)
2 Gara CFR – Cerealelor – Traian – Bucovinei – Cosbuc – I.C.Frimu
3 Micro19 – Flora – IREG – P-ta Energiei – C.S.G.
5 Micro19 – Flor – IREG – I.C. Frimu – Basarabiei – Bazinul Nou
6 Piata Centrala – Basarabiei – I.C. Frimu – P.ta Energiei – C.S.G.
7 Micro19 – Flora – IREG – I.C. Frimu – Basarabiei – Piata Centrala
8 Piata Centrala – Basarabiei – Bazinul Nou
35 Bariera Traian – Traian – Piata Centrala
36 Gara CFR – Basarabiei – COMAT
37 Gara CFR -Basarabiei – I.C. Frimu – IREG – Flora – Micro19
38 Gara CFR – Basarabiei – I.C. Frimu – P-ta Energiei – C.S.G.
39 Micro19 – Flora – IREG – P-ta Energiei – Micro40 – Bariera Traian – GAMA
39/Micro19 – Flora – IREG – P-ta Energiei – Micro40 – Bariera Traian
40 Micro19 – Flora – IREG – P-ta Energiei – Micro40 -COMAT
41 Micro40 – P-ta Energiei – C.S.G.
42 COMAT – Bucovinei – Traian – Cerealelor – Bazin Nou – Basarabiei – IC.Frimu – COMAT
43 Flora – IREG – P-ta Energiei – C.S.G.
44 COMAT – I.C. Frimu – Basarabiei – Traian – Piata Centrala
45 Bariera Traian – Basarabiei -Gara CFR
46 I.C. Frimu – P-ta Energiei – C.S.G.
47 Piata Centrala – Traian – Bariera Traian – Cosbuc – COMAT – P-ta Energiei – IREG – Flora – Micro19 – Flora – IREG – I.C. Frimu – Basarabiei – Piata Centrala
48 Poarta Nord C.S.G. – Poarta Est C.S.G. – P-ta Energiei – COMAT -Cosbuc – I.C. Frimu – P-ta Energiei – Poarta Est C.S.G. – Poarta Nord C.S.G.
49 Poarta Nord C.S.G. – Poarta Est C.S.G. – P-ta Energiei – I.C. Frimu – Basarabiei – Cosbuc – COMAT – Micro40 – P-ta Energiei – Poarta Est C.S.G. – Poarta Nord C.S.G.
50 Piata Centrala – Gara CFR – Gara Fluviala
51 Bariera Traian – Traian – Basarabiei – Bazinul Nou
52 Bazinul Nou – Basarabiei – IC.Frimu – IREG – Flora
53 Poarta Est C.S.G. – Poarta Nord C.S.G.
54 COMAT – Micro40 – P-ta Energiei – IREG – Flora – IREG – IC Frimu – Basarabiei – Traian-Piata Centrala
55 Flora – IREG – P-ta Energiei – Micro40 – COMAT
56 GAMA – Cosbuc – COMAT – Micro40 – IC Frimu – Basarabiei – Gara CFR
57 Micro19 – Flora – IREG – IC. Frimu – Basarabiei – Cosbuc – GAMA
61 Bazinul Nou – Basarabiei – IC Frimu
62 Bazinul Nou – Basarabiei – Cerealelor – Traian – Bucovinei – Cosbuc – COMAT
63 Piata Centrala – Traian – Basarabiei – IC.Frimu – Micro40

2 comentarii Adăugă-le pe ale tale

  1. in cluj-napoca si in oradea, primariile au pus deja planul pentru prelungirea retelei de tramvai. ba mai mult, cluj-napoca isi face si metrou de suprafata.

    Apreciază

  2. rusu ovidiu spune:

    Clujul nu şi-a pierdut nici o linie de tramvai pentru că practic există o singură maaare linie de tramvai care leagă Cartierul Mănăştur de fostul CUG (combinatul de utilaj greu) de pe Bulevardul Munci: linia 102. LInia 102 trece pe la prin piaţa Gării. În timpul weekendului şi când nu e oră de vârf linia 102 nu circulă. Aşa că circulă liniile 100 Bulevardul Muncii – Piaţa Gării şi linia 101 Cartierul Mănăştur – Piaţa Gării. Doar în orele de vârf circulă toate cele 3 linii. Clujul a investit în reabilitatearea şinelor aşa cum face acum Craiova. În vara 2013 s-a terminat investiţia şi tot tronsonul de cale ferată a fost refăcut.

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s